Правила самоорганізації під час засвоєння і повторення матеріалу CHto-takoe-kontsentratsyya-vnymanyya-v-psyhologyy-300x200

  1. Заздалегідь підготуй своє робоче місце так, щоб під час роботи тебе нічого не відволікало (візити товаришів, телефонні дзвінки, телевізор тощо).
  2. Сідаючи за роботу, намагайся викинути з голови те, про що думав перед цим. Надто сильні негативні чи позитивні емоції — погані союзники в зосередженні на матеріалі.
  3. Стійкість уваги багато в чому залежить від того, наскільки добре ти знаєш матеріал (розуміння значною мірою ґрунтується на знанні попередніх розділів програми). Тому, беручись за вивчення нової теми, спочатку переглянь попередній розділ, конспект. Якщо цей матеріал з якоїсь причини ти взагалі не вивчав, починай з усунення наявних прогалин.
  4. Якщо важко зосередитися на навчальному матеріалі, почни конспектувати. Цей процес унеможливлює часте й тривале відволікання уваги. Такий самий ефект має читання вголос. Після того, як тобі вдасться зосередитися на ньому, можна повернутися до читання про себе.
  5. Читаючи новий матеріал, намагайся глибоко осмислювати його. Але при цьому пам’ятай, що надто сповільнений темп сприяє частому відволіканню.
  6. Намагайся чергувати читання з обмірковуванням і переказуванням, розв’язуванням задач, придумуванням власних прикладів. Це запобігає появі монотонності, за якої стійкість уваги знижується. Зміна навчальних предметів під час виконан­ня домашніх завдань також сприяє збереженню стійкої уваги.
  7. Контролюй, придушуй мимовільні переключення уваги на сторонні об’єкти, викликані дією як зовнішніх подразників (грюкіт дверей), так і внутрішніх стимулів (уявні асоціації). Усвідомивши, що відбулося мимовільне переключення уваги, намагайся вольовим зусиллям спрямувати її в потрібне русло.
  8. Якщо в процесі читання ти зненацька усвідомиш, що на деякий час «відключився», повернися до того місця, на якому це сталося. Визначити його досить легко: весь попередній текст під час повторного читання здаватиметься незнайомим. Обов’язкові повернення не лише забезпечать засвоєння навчального матеріа­лу, а й сприятимуть підвищенню загальної стійкості уваги.
  9. Не забувайте про гігієну розумової праці, нормальне освітлення й температуру, регулярні перерви, під час яких корисно виконати кілька гімнастичних вправ. Психологи радять підвестися, поглянути у вікно, переводячи погляд з ближніх об’єктів на дальні. Якщо ви займаєтеся влітку, дуже корисно зупиняти очі на зелених об’єктах — це врівноважує нервову систему й сприяє відпочинку.